Mjøsa Ørretfestival 2019

24 – 25 mai er Hamar Fiskerforening hovedarrangør av Mjøsa Ørretfestival 2019 som i år har 30 års jubileum!
Premieutdeling blir i Hamar sentrum, med fantastiske premier og overraskelser!

LINK TIL FACEBOOK ARRANGEMENT : https://www.facebook.com/events/555651938287874/

MEDARRANGØRER
Brumunddal & Omegn Sportfiskerforening , Moelv & Omegn JFF, Gjøvik Fiskeforening, Øvre Mjøsa Trolling og Fiske og ØRTK

PRAKTISK INFO

Startskuddet går fredag den 24. mai kl 20.00 påmelding fra 19.00
Fangst må være innveid innen lørdag den 25. mai kl 06.00

STARTSTEDER & INNVEIING

Hovedstartsted vil være i fra Hamar Båthavn
Kontaktperson : Stein Gunnar Nilsen – +47 928 50 241

Andre steder er følgende :

• Fagervik Jessnes
  • Fiskerly Brumunddal
  • Sandvika
  • Gjøvik Brygge
  • Nordstrand Moelv
  • Båtslippen Vingerom
  • Viken II

Påmelding og deltakeravgift:

Påmelding og startkontingent skjer på de ulike startstedene fra kl 18.00-20.00

Deltakeravgift:
Senior  kr 250,-
Junior  kr 100,-

VIPPS : Hamar Fiskerforening #123296

Premieutdelingen foregår midt i Hamar gågate, ved Triangelgården, lørdag 25. mai kl 13.00

De 25 beste i Seniorklassen og de 5 beste i Juniorklassen vil bli premiert.
I tillegg premieres Dreggemesteren

Konkurranseregler:

• Maksimalt 4 sluker pr. båt. Hver sluk med maks. 4 stk. treblekroker
  • Kun ørret teller – målt fra snutespiss til ytterste halespiss med utspredt hale minstemål 55 cm
  • All innveid fisk merkes m/ hullklipp på gjellelokk, for å forhindre evt. dobbeltveiing / innveiing i flere konkurranser.
  • Djuprigg og planerboard er tillatt. Vis hensyn ved bruk av planerboard, og kjør ”smalt”( Max 15 m på hver side)
  • Synlig berusede fiskere diskvalifiseres.
  • Juks eller forsøk på dette, medfører utestengelse fra alle dregge-konkurranser på Mjøsa i 2 år.
  • Fartsbegrensning inntil  100 mfra land: Maks. 5 knop.
  • Kun en påmelding pr. båt.
  • Ut over dette gjelder offentlige lover og regler for Mjøsa.
  • Premier må hentes i forbindelse med premieutdelingen!
  • Det er påbudt å bruke lanterner i mørket!

SPONSORER 2019

Følgende sponsorer er foreløpig klare med premier:
Magasinet
Navico/Lowrance
Raymarine Norge

HISTORIKK

Mjøsa Ørretfestival ble første gang arrangert i 1989. Den første konkurransen ble startet med et hagleskudd av Ole Nashoug fra ytterst på Hamar brygge.

Trykk på lenken her og se NRK sitt innslag i fra første konkurransen :
5. Mjøsa ørretfestival 1989. Dreggekonkurransen

Arrangementet var et samarbeid mellom ”Operasjon Mjøsørret” og fiskeforeningene i nordlige del av Mjøsa.
Bakgrunnen for denne trollingkonkurransen var et ønske om fokus på de positive sidene ved Mjøsa som ressurs, og som kilde for fiske og annet friluftsliv. Det ble spesielt lagt vekt på å få med fiskeforeningene rundt Mjøsa.
”Operasjon Mjøsørret” ønsket at arrangementet skulle styrke kontakten mellom de forskjellige foreningene. Over tid håpet man at foreningene selv ville ta over arrangementet. Etter 1993 har foreningene selv stått for arrangementet.

Hver forening har ansvaret for å arrangere start og innveiing lokalt. Resultatene samordnes deretter, slik at startstedene konkurrerer med hverandre.
Ansvaret for å være hovedarrangør går på rundgang mellom foreningene. Hovedarrangør står for premieutdelingen.
Antall startende har variert fra rundt 200 til over 300 båter. Mengden ørret som fanges under en konkurranse har variert fra ca. 50 til 200.

Konkurransen er også et element i overvåkingen av ørretbestanden i Mjøsa.
Alle fiskere leverer fangstrapport med opplysninger om innsats(fisketid) og fangst etter konkurransen. Med data fra en lang årrekke vil man kunne se hvordan fiskebestanden utvikler seg.

DOKUMENTAR

Er du interessert i hvordan Mjøsa ble reddet? Da kan du se denne dokumentaren som handler om Mjøsaksjonen som ble produsert i 1990 på oppdrag fra miljøvernavdelingene hos fylkesmennene i Hedmark og Oppland. Her er det også i fra Mjøsa Ørretfestival 1990.

Visst nytter det! Fra Mjøsaksjon til fast fisk. from Fylkesmannen i Hedmark on Vimeo.