Evig vennskap og punding

Vi har begynt å få inn fangstrapporter og mange fine historier. Men denne skilte seg virkelig ut i mengden av rapporteringen. Og det er akkurat slike historier som beviser at mjøsfikset er så mye mye mer enn ekkolodd, båtteknikk og wobblere. Det er samhold og dype vennskap som knyttes rundt denne hobbyen som mange har så kjær. Tidligere leder i Hamar Fiskerforening, Arild Løken, har sendt oss denne fantastiske punding-historien som beviser alt dette. Det var en rørende og varm historie, som er til ettertanke for alle oss som bruker så mange timer på Mjøsa. Å ta vare på kulturarven og de som har lært bort steder og teknikker gjennom generasjonene, er et ansvar vi alle burde føle litt på.

TUSEN takk for historien Arlid, og gratulerer med punding og dermed leder av størst fisk i HFF 2020!

LES DEN FANTASTISKE OG RØRENDE HISTORIEN HER :
Mai er en flott tid for oss Mjøsfiskere og ventingen – spenningen sitter i kroppen. Foranledningen for denne turen 6-7 mai, var at jeg hadde avtale med en annen Mjøsfisker som skulle være med – Ole Robert Holmen da vi har en felles Mjøsfisker, venn og kamerat som hadde gledet seg til å bli med «Laffen» på Mjøsa på vårfiske.

Dessverre så har det ikke blitt slik for vår venn. I pandemiens tider ble han alvorlig syk men etter mange uker så er han endelig på bedringens vei. Siste melding går ut på att han kommer seg så denne turen ble litt spesiell for oss.

Laffen – gled ut av Tyvholmen på ettermiddagen 6 mai og kursen gikk mot Furnesfjorden og Grøtodden. Vi satte på 3 Heggelund devoner og 1 toten devon ( rart den var blå ). Kvelden og natta gikk og småpraten, kaffe og mat gikk unna. «Vi tæk`n på morran» sa Ole Robert ( hæn ville ha Punding !! ).

Kl 0330 skvatt vi ….tresnella hylte avgården og vi satte i gang . «Hæn er diger»! sa Ole – «ja er en rugg og litt vill»! sa je  . «Kænskje vi ska ta inn de ændre sprøtta» sa`n «Itte enda» sa je. Men den gikk over og rundt så vi måtte ta inn riggen . Ole er en stødig kar å stod klar med håven – perfekt håva og inn i båten på en Lilla Heggelund devonen – vekta viste 4400 gr.

«Dæven» sa Ole – den va diger .. «Ja en pen fisk» sa je. Etter å ha summa oss og je rulla røyk gikk det ikke lenge før snella føyk rundt igjen kl 0445 – lyden av ei tresnelle. Må bare oppleves … «Dænna er større» skrek Ole – ja hæn er tung og vi sveiva inn . «PUNDING»! sa Ole – «såså, vente tæl vi får`n opp»..sa je.

Igjen fikk Ole fisken i håven på perfekt vis og hæn sleit med å fån opp i båten med lang håv. Men oppi kommen og gleden var stor da årets første Punding hadde landa. 6500 gr. på Heggelund sin svarte og orange Devon og sjøl laga kroksætt med spesielt oppsett. Den devonmakeren har mange å takke rundt om i Mjøsa. Det skal sies at en ca 3 kg fløg på like etter som gikk at ved båten.

En spennende natt for oss to som savna 3 mann i båten – hæn sku ha vøri mæ øss.  3 gamlinger med mange historier og kænskje ei bitte lita skrøne å hadde satt prikken over i´ en. Så når du leser dette, vår Mjøsfisker venn, skal du vite at «Laffen» er klar for nye turer når som helst – stå på – kom deg på bena. Vi savner deg utpå i ditt rike du har tilbrakt i så mange utallige år og ikke minst timer.
En hilsen fra oss 2 om at Pundingen er levert til røyking og ligger klar til prøvesmaking når du kommer hemmat til dine kjære.