Fangstrapporter etter første uke

Vi har allerede fått inn noen fine fangster og historier den første uken av mjøsfisket! Her kan dere se hva som blir brukt i enden av snøret og annen info fra uke 1

Først ut en fantastisk flott historie fra Birk 5 år og pappa Tollef Øverby

BIRK (5 år) OG PAPPA TOLLEF ØVERBY

Birk Øverby ,5 år.
Medlem i Hamar Fiskerforening, melder med dette inn sin første fangst for sesongen 2020.

Natt til Søndag 10.05.2020 fisket Birk , (og pappa) sammen.
Vi satte stengene ved snippsand ca kl 21.00 Lørdag 09.05.20. Vi kjørte hele furnesfjorden rundt på både kryss og tvers… Uten ett rist i stanga. De fleste av våre fiskekamerater meldte om laber eller ingen fangst denne natta… Etterhvert som klokka gikk , vendte vi snuta mot kalken og snippsand..
Etter litt fremogtilbake mellom bergene her, merket vi en påtrengende vind som snek segåå innpå oss,og det tok til og bølge litt mer en ønsket ute på gamle «Mjøsa vår» . Vinden sto på fra Nord /Nordvest og vi gjemte oss for det slitsomme været på sørsiden av grefseimberget, med snuta nedover mot sundet.. Her var det veldig fint og stille, og vi tok sikte på å snu inne i sundet. Matros Birk hadde da sovnet litt i forkabinen mens pappa styrte skuta videre.

Litt tidligere på kvelden snakket vi sammen om at vi ikke hadde fått noe fisk foreløpig. Da sa Birk at vi kom til å få fisk på morran. På de nye wobblerene våre fra CK-Baits. De er VELDIG fine syns vi begge, de har fin gange og flotte detaljer. Birk har fått laget ett par specialer herfra via pappa, og Chris Klemeza som står for produksjonen av disse små smykkene.!!!
«Creds for godt håndverk av wobblermakeren her»

Og jammen meg så hadde gutten rett i det han sa. Når vi svingte inn i nessundet for å snu, DA gikk snella noen runder..Fisk.! På wobbleren fra CK-Baits..!
Og med det samme våknet matrosen med stormende jubel!! Klokka var nå blitt ca 06.00.
Innom båten kom det en merket villfisk på ca 54cm , denne hadde ett grønt merke ved ryggfinnen. Fisken var i tipp topp form og ble gjenutsatt forsiktig, for å dra til «seters» og gjøre seg feitere. Til neste gang 😉👍

Pappa’n snakka litt på radio’n og fikk prata med noen fiskekamerater som også hadde fått fisk.
Litt senere gikk jammen meg snella littegrann att. ! Denne gangen en på ca 56/57 cm og ca 1750 gram mjøsørett ble med hjem på/ til middag..
Ikke før vi hadde satt ut stengene så gikk snella igjen, men ikke så veldig mye, mindre en sist..
Dette fordi det var en liten ørett som ville prøve seg. Denne var under Mjøsas tillate minstemål på 50 cm, (ca 45-50cm lang) og ble sluppet tilbake i det fri, i god behold etter kjapp avkroking ved båtsiden.
Alt i alt ble de tre kontakter med fisk, hvor to var lovlige.
Birk er fornøyd, pappa og , tatt i betraktning at det var en «laber»kveld for de aller aller fleste fisjera denne kvelden..
Vi har hatt en fin tur , og kost oss utpå flotte mjøsa sammen ❤

Innmeldt fangst fra Birk Øverby , 5 År.
Blir da 2 øretter.
54 cm (ca 1,5 kg)
og 56/57cm (ca 1,7kg)

Hilsen Birk Og Tollef

STEINAR MOEN :
Pundingen ble tatt på Langodden. 83cm og 7020 gram. Tok en Draugr. natt til 8. mai.
Historie rundt fangsten… Hmmm snakk med Kai Bakke som hadde orkesterplass.
Ble satt ut igjen etter en periode i balja.

Vidar og Atle Heggelund
Denne tok Team Heggelund 9/5 kl 00.20 i Furnesfjorden på Devon Heggelund farge Lilla/Sort. Den veide 3940 gram 65cm lang

Alexander Ringvold
Kilo: 7,35 kilo
Hvor: Rett utenfor Nerliholmen
Tidspunkt: 3. Mai klokka 23:20
Agn: Wobbler
Når denne ørreten satt seg på, trodde jeg at wobblern hadde satt seg fast i bunn, da jeg hadde på ganske så hard brems! Snøre ble bare dratt rett ut, men kjente fort at her rykker det så dette må være fisk, heldigvis så var den behjelpelig med å svømme mot båten uten å rykke alt for mye, fikk den inntil båten til slutt, men jeg fikk det plusselig veldig travelt da jeg så at kroken nesten ikke hang fast i ørreten, så da sto jeg der med fiskestanga i den ene hånda og håven i den andre da jeg var på tur alene denne kvelden, heldigvis så svømte den rett inn i håven, da kasta jeg fiske Stanga å dro den opp i båten, da falt kroken ut, litt fiske flaks må man ha 🤗🐬
Nicolas Haugen Krogvold og pappa Jens Haugen
Når : 1. mai kl 05.10 og 7. mai kl 04.20
Hvor : Langodden – Nerliholmen
Størrelse : 2,5 kg og 3,5 kg
Vi har holdt oss den første uken innerst i furnesfjorden, med godt hell. 7 fisker har det blitt med disse 2 fiskene på topp. Heggelund devon har vært det vi har fått mest på, og disse 2 fine ørretene tok begge Lilla-Oransje farge.
Vi har merket oss at de beste bett-tidene er mellom kl. 2130-2400 og 0330-0600 Men som vi alle vet kan dette fort forandre seg i Mjøsa!
Og SELVFØLGELIG har vi mistet den store… 😛