Fangsthistorier fra MAI – Del 2

Vi har fått inn enda flere morsomme og flotte fangsthistorier! Alt i fra punding-DRAMA, til båt som kjører på land! Vi kan love mye moro lesing i denne artikkelen og fantastiske Mjøsørreter fanget den siste tiden!
Vi i Hamar Fiskerforening takker for alle de fantastiske historiene og ikke minst medlemer med punding! Spesielt hyggelig er det selvfølgelig for Eivind Hvideberg som fikk sin første punding, og får dermed kniv og diplom utdelt ved sesongslutt! Arild Falkfjell er i siget, og vi venter spent på om Trøndelags store sønn greier å lure flere storfisk denne sesongen etter sin fantastiske notering på 6! pundinger i 2019! FORTSETT å sende inn dine historier!

SKITT FISKE VIDERE!

EIVIND HVIDEBERG – PUNDING
Fisken tok natt til 1 mai, ca kl 04, i Furnesfjorden utenfor skytterhuset. Jeg fikk faktisk dobbelthugg da den store tok. Kameraten min Espen og jeg tok hver vår stang. Det viste seg at hans var ca 2.5kg. Jeg håvet den for han, mens jeg holdt stangen med den store i den andre hånden. Fisken gikk rett til bunns på cirka 30 meter. Fikk pumpet den opp etter hvert, og stemningen i båten var på topp da vi endelig fikk den i håven. Den tok i overflaten på en svart og grønn bomber. Veid til 6.83kg. Fisken var hele 89cm. Dette er min første punding på Mjøsa

ARILD FALKFJELL – PUNDING
Fangstrapport
Punding 23.05.20

Det var skikkelig ruskevær når vi kjørte ut fra Hamar, Gunerius Bakke og jeg. Målet var Hamnesodden. Jeg har tro på slikt vær når man håper på stor fisk.
Kvelden startet med at jeg mistet to større fisker, samt at jeg fikk en undermåler. Gunerius fikk forresten en på 5,6 kilo på kvelden .

Gjennom natta fikk jeg den første tellende fisken over 50 cm. Den var 54 cm. Jeg fikk også en under 50 cm mens det var mørkt.
Vind, regn og bølger. Jeg koser meg da

Kl 0430 går det på fisk på 2 stenger samtidig. Jeg trodde det var bare en, og at snørene hadde blitt tvinnet sammen. Etterhvert forstod jeg at det var 2 stykker, men at de ikke var særlig store. Jeg fikk inn den første, håver den, og kroket av den i Igloo boksen.

Klar til å ta inn nummer to.
Denne eksploderte rett til værs når jeg begynte å fra den inn. Mye kaos, sterk vind og bølger. Fisken sprang på spolen to ganger, en gang inn i båten og en gang fra . Det var vist meningen at jeg skulle få denne. Det vises på streamen. Den lekte sågar på tvers en stund, som gjorde at jeg måtte snu båten og kjøre etter den.
Vel håvet så jeg at det kunne være punding.
Kroken satt dessverre langt nede i gjellene og den blødde. Dette blir årets røykefisk.

Jeg veide den, men med helt ny vekt og bølger så kunne jeg ikke være sikker. Den måtte kontrollveies.
Kursen ble satt hjemover og underveis fikk jeg ett nytt dobbelt napp. En under 50 cm og en på 56 cm.

Av fiskene i dag var det kun den store som ble med hjem.

Vel inne på brygga ventet kompisene Gunerius / Team Fjørhanen, Tore / Team Håvmestern og Marius / Team Hagen Trolling.
Fisken ble kontrollveid på 3 vekter og de viste
6160, 6160 og 6170.

Jubelen kunne slippes løs, årets første punding var ett faktum

STEINAR MOEN 5,2 KG
Skikkelig drittvær i går med vindkast opp til 14-16ms. Båten tverrer flere ganger selv med drivanker ute. Så det ble egentlig en logge tur. Litt utpå kveldingen løyet vinden og det kom et par båter til utpå. Siden en skal på jobb på morran må en tenke på å avslutte økta. Kjører hjemover med 4 stenger ute og skal bare kjøre over et par gule flekker, så midt i en gul flekk kjaser det av gårde på taket. En får ryddet unna og starter gopro kameraet samt fighten. Etter noe om og men kommer en knallfeit hunderørret inn til båtsiden, men ombestemmer seg og svømmer inn mot Neslandet igjen. Litt mer utras, pumping og konsentrasjon så er fisken i håven, hvor den setter seg godt fast. Ene av de 3 krokene i treblen fra wobblermagikern i Ottestad er knekt, men fisken er ute av håven. En nydelig villfisk som måles til 72cm og 5240 gram. Denne blir med hjem da jeg ikke setter tilbake fisk jeg er i tvil på om klarer seg mtp tid i luft etc. Som seg hør og bør må en jo da ta å sende av gårde litt bilder til kompiser, OI der var det en tulling til som var utpå, så en viker til sin styrbordside. Det er bekkmørkt, og det en ser er lysene fra telefon, konsentrasjonen er låst på den, farten økes til 6-7 knop og en glemmer hvor en er… Bank dunk, buldre baldre hører jeg… ups her er jeg visst på vei opp på land i området låveodden/einerstølvika. Kaster båten i revers og bakker meg utover mens nordavinden fortsatt slår inn mot land, en kan si jeg fikk vasket akterdekket godt av den bakkingen. Skal sjekke for skader på svingere etc i dag, selv om alt virket til å fungere prikkfritt på tur hjem. En våkner opp etter å ha brukt båten som amfibiekjøretøy. Moralen og forhåpentligvis lærdommen av dette må være å ha fokus på kjøring ikke sending av bilder når det er bekkmørkt rundt deg (ellers og egentlig)

ATLE HEGGELUND
Da fikk vi enda en fisk over 3 kg.Den fikk vi i Sundet på Heggelund devon Ørringen. Den veide 4320 gram.
Team Heggelund fisker Atle og Vidar Heggelund