Pundinger sommeren 2021!

Vi har fått inn fangstrapporter jevnlig igjennom sommeren. Hittil er det blitt meldt inn 9 pundinger av medlemmer i HFF. Morten Øverby er en av to medlemmer med to innmeldte pundinger, og har sendt oss en historie på den største av de på 6700g. Dette er også den største så langt i HFF sin årlige pundingkonkurranse.

HISTORIE FRA ØVERBY

Punding på 81cm og 6700g fanget på Holmengrunna av Øverby.

«Det var en flott morgen, hadde med kona, vi overnattet i båten på Gillund. Planen var å gå ut kl 0330 for at kona skulle oppleve soloppgang på Mjøsa.

Jeg skulle selvfølgelig benytte anledningen til å fiske.

Vi fant straks meget interessant område vest for Holmen, her sto både forballer og kraftige kubber. Det så riktig lovende ut.Det gikk ikkd lenge før jeg ser på Livesight at lauva blir angrepet der nede i dypet. På et par tre timer hadde vi en um og ørret på 3kg – 4,1kg.

Da klokka var rundt 0800, kom det innen skikkelig kladd på livesight igjen, denne sjekket ut alle lauvene mine innen den bestemte seg for å ta den på 15m, etter en kort og tøff kamp fikk jeg håvet den. Et lite øyeblikk trodde jeg det var en punding, men det manglet 500 gr.. Fisken ble veid, målt og fotografert før den ble satt ut igjen. Herlig å se slike kubbe stikker ned i dypet igjen etter et besøk i båten. Det var som f.. det var ikke punding altså. Jeg sier til kona at vi må kjøre noen runder her, jeg ser jo at det er grov fisk på loddet. Trua er på topp. Det skulle ikke gå mere en ca. 30 minutter før det kommer inn to virkelig store symboler på Livesight. Herregud så spennende å se dem svømmer rundt og sjekker agnfiskene mine, dem var forsiktige, fulgte etter lenge. Så ser jeg i min fortvilelse at dem er i ferd med gi seg. Gode råd er dyre, men jeg prøve et triks, jeg setter båten i fri. Farten går raskt nedover til nesten 0,5knop. Jeg ser da at dem igjen fatter interesse for lauvene som da sikkert begynte å synke litt, med et setter den ene kubben fart og drar rett mot den nederste lauva på 18 meters dyp, ikke noe tvil denne gangen. Fisken tok hardt, det smeller og dingler i bjella som er festet til stanga. Fisken går rett ned og bakover. Snella hyler og det stopper ikke før ca 50 meter sene er dratt ut. Monica (kona) skjønner at dette er storfisk, hun reiser seg trøtt opp fra senga i båten og blir med et våken. Jeg sier eller kansje roper at her har vi pundingen. Jeg tar stanga etter at jeg har tatt opp de andre stengene. Fått opp riggkulene og alt er klart for en fight. Monica gjorde alt hun skulle etter instrukser fra kapteinen, vi kjørte i store sirkler. Dette for å få fisken på innside og minske presset på kroken i kjeften på fisken. Alt gikk bra og en grov kabbe av en Mjøsørret ligger med ett i håven. Jeg ser med en gang at dette er av den rette sorten. Vi veier og måler den raskt, 81 cm og hele 6,7kg. Vi lar den stå i balja med friskt vann en stund, før vi lar den få gå igjen. Hvilken følelse det er å se denne store fisken svømme friskt avgårde å bli borte i dypet. Jeg skal ha meg en røykefisk i løpet av sesongen, men det kunne ikke bli denne fantastiske villfisken. Jeg satser på at den neste store er en finneklippet modell, altså en settefisk.

Mjøsa er herlig, slike stunder med så bra fiske på en morgenstund er ikke så ofte skjer. Men vi vet alle at det en eller gang vil skje, å denne gangen var det min og Monicas morgen, vi glemmer det nok aldri 😊»

En imponerende fisk og vi i HFF gratulerer med sesongens største fisk så langt.

Arild Falkfjell er det andre medlemmet med to innmeldte pundinger. Her kommer Arild sine historier på de nydelige fiskene.

HISTORIER ARILD FALKFJELL

Punding 6005g

«Etter å ha kjørt 9 timer uten kontakt med fisk smalt det på ei laue med 50 gr bly på Hamargrunna den 21, mai klokka 05.15.Etter ca 10 minutter fikk jeg håvet fisken som var 83 cm og 6,05 kilo. Sesongens første Punding var ett faktum, en flott villfisk. En fantastisk opplevelse, etter å ha kjørt så lenge uten kontakt med fisk.

Punding 6550g

Ei fantastisk natt på Mjøsa sammen med 2 bergensere. Deres første natt på Mjøsa ble ekstrem. Vi fikk hele 11 tellefisker, hvor 5 var over 3 kilo. Ca 40 kilo totalt på 10,5 timers fiske.Den siste fisken vi fikk, var noe av de flotteste fiskene jeg har sett. 6,55 kilo fordelt på 78 cm. Den tok på dypriggen ca kl 05.30 i området Kise.En rå kamp, hvor fisken tok med seg snøret fra stangen over, som ble fjernet med ett lite C – moment. Kampen varte ett snaut kvarter.

Denne natta kommer jeg aldri til å glemme.

Stream av begge fiskene ligger på Team Falken siden min på Facebook».

Ellers har Kent Evenrud meldt inn en punding på 6220g tatt på sunburst tassie. Pundingen tok 3.juli ved Stangelandet og var 83cm!
Vegard Norby har også fått igang sin båt, og fikk en pen punding på Holmengrunna. 6200g og 82 cm

Siste innrapporterte i denne omgang kommer i fra Eivind Hvideberg som tok sin første punding i fjor. Eivind fortsetter i samme gode flyt og har meldt inn en pen punding på 6280gr og 83 cm. Fisken ble tatt utenfor Hamar. Vi gratulerer!

Her kommer en komplett liste over innmeldte pundinger så langt i 2021 :

NAVN

STØRRELSE