Morten Øverby er ustoppelig!

Med sin 8! punding for året, er det vel riktig å ta av seg både skoa og hatten. Vi finner ingen i våre arkiver med så mange pundinger på ett år i Hamar Fiskerforening sin historie. Hvis det er noen som sitter på historier om mjøsfiskere som har flere enn 8 pundinger på en sesong, hadde det vært gøy å høre om dette. Morten har hatt en helt utrolig sesong med hele 3 ørreter over 8 kg, og med en fantastisk fisk på hele 9580g på topp.

Det er bare å gratulerer denne storfiskeren nok en gang med punding i høstværet!

Tirsdag 11.Oktober
Sted: Mjøsa nord i område Vingrom
Agn: Agnfisk i Herten skalle
Vekt: 6.14KG
Lengde:79cm

Historie fra Morten Øverby

-Tok meg litt fri fra jobben denne uken da det var høstferie. Kona og 17 åringen dro til Spania og hunden ble med på elgjakt. Jeg var helt alene. Hva er vell bedre en det, da fiskelysten koker i kroppen.

Båten er flyttet til Furuodden Camping å nye fremmede områder skal utforskes, noe som altid er spennende.

Dagen begynte bra med en 4 kilos og en 3,5 kilos fra morgenen noe som ga god tro for resten av dagen. Det skulle vise seg at det ble trått, så det ble ikke noe mere fisk på den første økta.

Jeg fant ei fin vik som jeg ankret opp båten og lagde middag for så å sove en 2-3 timer.

Målet var å kjøre godt utover kvelden i måneskinnet.

Startet opp igjen fiske ved 1700 tiden i samme område. Kjørte nå alle lauvene opp i overflata med 3 Herten og en Rihno skalle. Det blåste en fin vind som skapte litt uro og småbølger, noe som er helt innafor da en kjører overflatefiske. Det begynte å bli mørkt og litt over kl. 1900 smalt det til på taket og snella gikk slik den skal da det er noe gromt i andre enden. Jeg kjente straks at dette var tunge saker, men kjente uroen for at det kunne være ei gjedde, da den var relativt rolig men tung. Fisken gjorde faktisk ikke særlig motstand inntil den var rett ved siden av båten. Da satte jeg lommelyktstrålen på den og ser med stor glede at det var en blank, grov og hadde fin lengde. Pundingfølesen kom snikende og spenningen var stor. Det gjorde et par voldsomme utras, og etter noen spennende minutter lå den i håven. Dette var spennende, for det var en fisk som fort kunne være rett under den magiske grensen også. Kunne det være nr 17 i år som veide mellom 5 og 5,98kg. Eller var det punding nr. 8 som nå sto fint i balja mi. Gleden var stor da jeg ser at vekta etter to forsøk stopper på 6,14Kg. Punding nr. 8 er et faktum. Du må være Mjøsfisker for å kjenne den gleden av å få punding. Det har vært en fantastisk sesong for min del i år å at høsten også skulle gi en punding var egentlig mere en jeg hadde trodd skulle skje.

Kan også nevne at ved 21 tiden på kvelden fikk jeg en knallrund og sprek 4,5 kilos. Noe som var en fin avslutning på en fantastisk høstdag på Mjøsa.