Rekruttering i generasjoner

Hva er det egentlig som gjør at vi blir mjøsfiskere? Hva er det som trigger og gjør at enkelte bruker time etter time på Mjøsa? Vi tok en prat med Sigbjørn Svenkerud, en av våre yngste medlemmer.

Sigbjørn er en ung gutt, men en erfaren mjøsfisker. Vi har sett han i toppen av våre konkurranser i flere år, på tross av at gutten bare er 19 år! Med egen båt er han å se i havna både tidlig og sent. Sigbjørn er alltid hyggelig og behjelpelig hvis noen lurer på noe, og har ALLTID et smil på lur!

I år kom han på 2. plass i vår konkurranse «Vårdreggen» og ligger godt an i kampen om sammenlagt tittelen i Vårdreggen / Høstdreggen! Vi har snakket litt med Sigbjørn om hvordan det hele startet og tenker dette er hyggelig lesing nå som vi går inn i den store NM helgen!

Sigbjørn med sin første punding som 13 åring 6480g

Hvordan fikk du interessen for mjøsfisket?

«Interessen min kom naturligvis fra far, jeg var med han ut første gang i 2011, men det var ikke før i 2012 vi starta ordentlig, da var jeg 12 år gammel. Jeg husker væl godt min første ørret, 2.2kg og «Sinnsykt» diger!

Da vi begynte fordela vi det slik at vi kjørte to stenger med plastikk og to med devon, den fisken som tok devon var far sin, og den som tok plastikk var min. Den 7 turen min utpå det året dro det i veien som ett vilt helvette på den samme UV-bomberen jeg fikk min på i natt, 6480g vog den.

Detta var da litt av ei kubbe, den må da være rundt 4kg»– sa jeg første gang jeg fikk den inntil båten husker jeg, og far sto ved siden av meg nervøst og samtykka. Han så at det der var pundling lenge, men tørte ikke si noe til meg»!

«Dette bildet er fra 3 turen utpå i 2016. 2.1kg 3.4kg og 3.5kg viss jeg ikke husker helt feil, og største på 5.2kg, beste kveldsøkta jeg har vært med på før i hvert fall»!

Du og Jens Holmvik har blitt litt radarpar og har begge båter på Jessnes. Hvordan møttes dere?

«Jens Holmvik var med meg utpå for 2 år sida, da fikk vi 2 på 3kg og han fikk ta inn den ene. Uka etter kjøpte han båt og utstyr så var han helt beti»!

Hvor ofte fisker du?

«Nå er jeg jo lærling, så da er jeg utpå hver eneste helg og fridag jeg kan, men før jeg ble det fiska jeg alt jeg makta, gjerne natt til skole og alt mulig! 25-30 turer mellom mai-juni en plass de siste åra før jeg ble lærling. Det blir noen timer»..

Her er persen til Sigbjørn. En nydelig villørret tatt på Vårdreggen 2015, og veide hele 7680g!

Nå som vi går inn i NM helgen håper vi dette kan være til inspirasjon for både unge, gamle, erfarne og nye mjøsfiskere! En ting som er sikkert er at dette setter spor uansett hvor man er i livet. Det å lengte etter å komme ut på Mjøsa. Spenningen, stillheten og den fantastiske naturen.

Vi er så utrolig heldige vi som har funnet denne formen for sjelefred! Vi ønsker alle medlemmer og ikke medlemmer LYKKE TIL I NM!