Arild Falkfjell – Første punding for året

Arild Falkfjell kjent som Team Falken for mange, har oppskriftsmessig fått sin første punding for året. Dette er ingen selvfølge for oss fleste, men år etter år viser Arild sin vanvittige teft for stor Mjsøørret. Som en markant skikkelse i Mjøsfiskermiljøet er han en av de som deler mest informasjon rundt mjøsfisket, bare man følger nøye med på Arild sine live-streams på Facebook.

Vi HFF gratulerer så masse med sesongens første punding!

HISTORIE FRA ARILD FALKFJELL

Natt til søndag ble tilbragt på Mjøsa. Etter noen litt trege dager var jeg spent.
Med som matros var Gjermund Reiersen, sønn av ei god venninne av Kjærringa. Lite visste den 14 årige gutten og jeg hva som ventet på oss gjennom natta.
Det startet slik det hadde gjort de siste dagene, trått, der vi befant oss inni Furnesfjorden. Vi tusla utover fjorden i nattas mulm og mørke. Ett hugg på mørket, det var alt.
Lyset begynte å komme og vi fikk høre snella for første gang på turen. En ørret på 61 cm kom ombord. Så fikk vi en til på 56 cm, før det dundra ivei på dypriggen. En flott ørret på 78 cm og 5 kilo hadde tatt en skalle med actiondisk foran på 9 meters dyp. Da var jeg litt spent, og vurderte litt hva jeg skulle gjøre. Gjermund hadde ikke vært i nærheten av å driller så stor fisk før. Men, den som ikke får lov, den lærer ikke. Han fikk stanga og ved å prate, gi klare meldinger og rettlede, så gikk det kjempebra. Det var morsomt å se at gutten tok til seg det jeg sa og prøvde å gi av tips.

Streamen kan du se her

Den neste fisken var 55 cm, og mindre enn jeg trodde etter utraset.
Så, så kom kremen på kaka. Selve glasuren.
Vi skulle til rydde stengene da det smalt til på en Herten skalle i overflata. Fisken var oppe 2 ganger før den løste ut av klipa. Den var grov, men siden Gjermund hadde takla den første så bra bestemte jeg meg for at han skulle få å ta prøve denne også uten store innblandingen fra meg. Det gikk fint 🙂
Fisken var 78 cm og 6,04 kilo, årets første punding 🙂

Streamen kan du se her.
Det er så morsomt å se en ung gutt uten mye erfaring ta til seg lærdom. Takk for turen og for en fantastisk morgen på Mjøsa 🙂