Pundinghattrick til Morten Øverby

Det er flere som opplever vanvittig fiske på Mjøsa om dagen, og HFF medlemmet og ringreven Morten Øverby er en av dem! Med utrolige tre pundinger på tre turer må vel det så og si være hattrick i vår lille mjøsfiskerverden. Moren Øverby er en slik type som alltid er blid, og deler jevnt sin kunnskap med andre i foreningen. Men på tross av dette, så er det ikke mange som er i nærheten av å greie å kopiere fisket til Morten. Hvert år ligger han høyt på listen over størst fisk i foreningen, og i år et intet unntak og går rett inn på topp i pundingkonkurransen til HFF, med en nydelig Mjøsørret på hele 8300g og 83 cm. Men ikke nok med det har Øverby også kommet inn på lista med en ørret på 7200g og 6800g. Vi kan ikke annet enn å gratulere så masse, og vi i er Hamar fiskerforening er stolte over å ha vår egen «Messi» med på laget.

HISTORIER FRA ØVERBY

Punding nr. 1 vekt 8,3 Kg
Dato: 16.Mai 2022
Tatt utenfor Snippsand på Laue i overflata.

Dette var en natt som jeg aldri vil glemme, det startet med en knallfin ørret som veide 5,6 kg. Bare en slik fisk gjør jo at turen er reddet.
Etter at lyset var i ferd med å komme etter en mørk natt smalt det igjen, skjønte straks at dette var grove saker. Den gikk ut på 130m bak båten å ville ikke flytte særlig på seg før etter mange minutter. Kampen ble ganske lang, tipper jeg holdt på i ca 45minutter før en kunne rope seiersbrølet etter at en kjempe av en ørret lå i håvmaskene.
Fisken ble fotografert, veid å satt pent tilbake i Mjøsa.
Dette er ny personlig rekord og glemmes aldri.

Punding nr. 2 Vekt 7,2kg
Dato 20.Mai 2022
Tatt ved Kalkverket på lauve i overflaten.

Denne natten var ganske mørk pga. ganske mye skyer, lite skjedde før kl. 0200, kun en liten tass på 50cm. Jeg hadde jo troen på at det ville skje noe da lyset smått begynte å merkes. Dette er jo en skummel tid, det er noe vi alle vet som har drevet med denne galskapen noen år. Jeg kjørte samme rute som for 4 netter siden da jeg fikk den på 8,3kg. Dvs. fra Snippsand mot Kalkverket, jeg hadde klokketro på område kalkverket da jeg har sett en del grov fisk der de senere turer. Og ganske riktig, jeg hadde akkurat passert kalken og fått svingt opp vestover da det smalt skikkelig på taket å snella hylet igjen. Etter en halvtimes tid med forsiktig drilling av en ørret jeg straks skjønte var punding, kunne jeg håve den.
Denne fisken ble også fotografert, snakket til og veid før den fikk friheten.

Punding nr. 3 Vekt 6,8kg
Dato 26.Mai 2022
Tatt mellom sundet og Grefsheim på lauve i overflate,

Midt på natta på 3.tur med punding på de to foregående turene hadde jeg vell ikke helt troen på at det igjen skulle lykkes med punding denne natta. Det blåste en del å det var bølgete og litt vrient å kjøre slik jeg ønsket, men utpå natta roet det seg ned og det ble fine forhold. Ca. kl. 0200 ramlet det og smalt skikkelig på taket, snella hylet og den dro ut på ca. 90m. Fisken var stri, holdt på i nesten en time med den innen jeg klarte å få den i håven.
Fisken ble veid og fotografert, deretter satt ut igjen.
Moro da det lykkes slik 😊
Hva skjer neste tur ?