Ny rekord i HFF av ØVERBY

Morten Øverby har en fantastisk sesong og hele 7 pundinger i båten. Med to over 8 kg og monsterørreten på over 9 kg er det bare å ta av seg hatten. Når man tar personlig rekord for 3. gang på en sesong, så må man vel kalle det en drømmesesong. Vi har gått igjennom arkivet og kan ikke finne noen i nyere tid med hele 7! pundinger på en sesong. Arild Falkfjell hadde tidligere rekord med hele 6 pundinger på en sesong. Morten Øverby har sendt oss noen fantastiske historier på de 3 siste fiskene han har tatt de siste 3 ukene. Vi i HFF gratulerer så masse, og lurer på hva Øverby har slags «svart magi» i båten sin.

Monsterørreten på 9,58kg

13.Juli
Østside av Holmen
Vekt 9,58 kg
Lenge 87cm
Hertenskalle og lauve

– 3 dager siden forrige punding på 6,07 Kg, trua var stor å jeg fikk lurt med Monica (kona) ut på fisketur. Hun er ikke veldig glad i det, men hun betyr helt klart fiskelykke. De to foregående turene de siste 2-3 årene har vi fått storfisk begge turene. Så trua var helt klart på topp for denne turen.

Vi var i båten 0600 å østsiden av øya var målet. Været var fantastisk, blankt vann å steikende sol tidlig på mårran er magisk.

Klokken 0800 ser jeg et svært ekko på Livesight`n, det kommer inn en skikkelig fisk. Det var noen spennende sekunder, for den ville ikke ta med en gang. Jeg ser den undersøker lauva både på 14-16 og 18 meteren før den plutselig bestemmer seg for å slurpe i seg lauva på 18 meteren. Det ble et snellehyl vi bare drømmer om, å det ble litt dramatisk pga at flasheren på den andre stanga snurret seg rund sena der storfisken satt. SLIK ER IKKE MORO!!. Heldigvis fikk jeg god hjelp av Monica, så etter litt styr klarte vi å frisere vekk sammensurra sene med flasher og kroker uten å klippe hovedsena.

Fisken var jo stri å sterk, men etter ca. 30minutter fikk jeg fisken i håven. Det hele var surrealistisk, jeg så jo at dette var svært. Tanken om den skjeldne 10 kilos grensen surret skikkelig i hode. Vi la fisken i den store balja, å fylte den helt opp med vann. Monica tok bilder og filmet det hele. Vi måle fisken til 87cm før vi veide den. Vekta stoppet på 9,58 kg. Helt vilt, endelig fikk jeg oppleve å få en fisk i dette kaliberet opp i båten.

Etter noen gledeshyl å fotografering satte vi fisken tilbake der den hører hjemme. Et helt nydelig eksemplar av en Mjøsørret svømte rolig ned i dypet igjen, et flott syn og et minne for livet.

Morten Øverby med monsterørreten på hele 9,58 kg. Bare 420g unna den magiske 10 grensa.

Ørreten var 87cm lang og hadde en fantastisk k-faktor

Punding nummer 6

23.Juli 2022
Sted vestside av Øya
Vekt 8,14kg
Lengde 90 cm
Lauve og Herten skalle

Det har vært en helt ekstremt bra sesong for meg i år, 6 pundinger med 3 over 8 kilo og 9,58 på topp. Jeg har slått personlig rekord 3 ganger hittil i år, så det er bare helt vilt moro for en gal fisker.

Denne dagen kjørte jeg vestsiden av øya, dette pga. bra fiske for flere og ikke minst for at jeg selv fikk en fin en som var nesten punding bare for 2-3 dager siden. Den veide akkurat litt for lite med 5,97 kg og var Mjøsørret nr. 8 med vekt mellom 5,3 og 5,97 for sesongen.

Vi fant godt med betefisk ganske tett på land, var vel ikke mer enn 25-30meter dypt, det stor mange store fine der å jammen smalt det ikke på en skikkelig rugg igjen. Denne tok ei lauve på Hertenskalle på 14m dyp. Dette kjente jeg fort at var en av rette størrelsen, altså punding. Da den kom in til båten kjente jeg pulsen økte et par hakk, den var jo jævlig lang. Etter noen minutter håvet jeg den å så at det var en litt slank ørret, så spenningen var stor da den skulle veies. Vekta stoppet på 8,14 kg å lengden var hele 90cm. Denne har virkelig potensiale for å bikke 10 kilo om et par år. Så jeg gjorde en deal med han at om han fikk friheten tilbake nå, så skal vi treffes igjen om noen år, da som en enda større gutt. Jeg holdt min del av avtalen, så får vi nå se om vi treffes igjen senere.

Dette var forøvrig den nest siste feriedagen min, så nå blir det litt mindre fiske en stund. Men jeg er overlykkelig av alle de fantastiske opplevelsene Mjøsa har gitt meg i sommer. Jeg er vell gal, kona sier det, å hun har vell helt rett i etter å ha fortalt henne hvor mye timer det står på motoren i år.

Morten Øverby med ørreten på 8,14 kg.

Fredag 29.Juli skjedde det igjen, punding nr. 7 for sesongen.

29. juli
Helgøya vestside
Dyprigg med lauve.
Vekt 6,26 Kg
Lengde: 89cm

– Dette er kanskje den beste fisketuren jeg har hatt på Mjøsa om en tenker på totalfangst.
Jeg begynte tidlig på morgenen og endte opp med følgende rekke da klokka var ca. 1400:

3,1-3,3-3,5-4,1-5,3-5,7-6,24kg.

Likevel er det jo å få denne pundingen som er prikken over «i`en». Og det skjedde denne dagen for 7.gang denne sesongen, noe jeg aldri har opplevd før.
Har tidligere hatt 4 pundinger på en sesong, så dette er rekord for meg.

Blir litt mindre fiske nå fremover pga. jobb å andre forstyrrende elementer, men håpet er jo å klare å lure ytterligere et par grove kabber utover høsten 😊